Everyone would do it. Toch?
Succes, we willen het allemaal en het liefst een beetje snel. We leven in een jachtige wereld. Tijd is geld. De druk staat er vol op. In het bedrijfsleven wordt succes continue op prachtige presenteerblaadjes aangeboden. In de vorm van prachtige plannen. Op basis van door 'geprezen en bewezen' methodes. Het is lastig zulke verleidingen te weerstaan. De rationele maakbaarheidsindustrie biedt schier onbetwistbare logica en daarmee zekerheid. Wat kan er mis gaan? Heel veel! De realiteit is dat het overgrote van deel van deze plannen maar fractie van het gewenste succes opleveren, dat het ambitieniveau maar al te vaak omslaat in frustratieniveau. Organisatiekracht start met de juiste mindset.
Zij die het deden
Steve Jobs, de grondlegger van Apple, had het zeker niet direct voor elkaar. Hij werd zelfs ontslagen. Abraham Lincoln een breed scala aan teleurstellingen heeft moeten overwinnen voordat hij president van de VS werd? Topondernemer Richard Branson heeft het vermogen snel te herkennen wat niet werkt. Dat betekent oftewel aanpassen of je verlies accepteren. En ook dat laatste doet hij met enige regelmaat. Wij zien meestal alleen het succes. Dat is wat we willen. De hamvraag is of jij bereid bent om de offers te maken die zij gemaakt hebben?
De mens liep op de maan. Dat kostte bloed, zweet, tranen en zelfs mensenlevens. Het geeft ook aan wat er mogelijk is. Maar als je er niet vol passie in gelooft, waarom zouden anderen dan in jou geloven? Als je niet in staat bent te volharden, is de kans op succes heel klein. Wat we kunnen we hiervan leren?
Succes is de bereidheid offers te maken
Je hoopt misschien dat ik nu ga zeggen om de formule van de succesvolle bedrijven over te nemen. Dat doe ik niet. Je kunt niet schitteren met de kracht van de anderen. Hoe je je wel kunt spiegelen aan succesvolle bedrijven zit in jouw antwoord op de volgende vraag: ben je bereid soortgelijke offers te maken die al die bedrijven gemaakt hebben lang voordat ze in de buurt van hun succes kwamen?
Stroop je mouwen op, maak je borst nat, zucht eens diep want werken, ploeteren, afzien, nog harder werken is wat je te doen staat. Je zult fouten maken en vallen. Vervolgens moet je overeind krabbelen en even goed nadenken hoe je het anders gaat aanpakken. Dag in, dag uit. Succes vraagt om de wil om te slagen in de wetenschap dat je steeds op de proef zult worden gesteld. Hou er rekening mee dat anderen in je omgeving het vertrouwen verliezen. Je staat er vaak alleen voor. En als het dan eindelijk lukt, weet dan dat er continu concurrenten op de loer liggen om beter te zijn dan jij, om nog harder te werken of nog slimmer inspelen op nieuwe ontwikkelingen.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen op dit verhaal. Je daarop blind staren is het zelfde als hopen op rijkdom door de hoofdprijs in de staatsloterij te winnen.
Gouden tip! Stick to the plan
Organisatiekracht werkt als een zwaar vliegwiel. Je moet er lang aan trekken, maar als het eenmaal in beweging komt, is het vaak niet meer te stoppen. Een kwestie van geloven en volharden.
Weet je wat de grootste valkuil is? Verleiding!
Je hebt een grote droom. Je gaat op pad en onderweg kom je verleidelijke aantrekkelijke zijpaden tegen. De eerste paar keer kun je deze weerstaan omdat je de gekozen strategie nog je volle enthousiasme heeft. Maar op een gegeven moment, omdat zaken misschien niet zo snel gaan als dat je hoopte en dat je daardoor begint te twijfelen, probeer je toch het zijpad. Want het is best lastig het benodigde geduld op te brengen en altijd maar 100% te geven. Zeker als het even tegenzit. De essentie van een heldere haalbare droom is dat je daarmee ook een keuze maakt voor wat je niet doet. Elimineer dus alles wat niet bijdraagt aan jouw grote droom. Hou je focus vast. Je kunt niet met elke gril meedoen. Je kunt niet telkens van plan veranderen. Je gaat dan trekken aan een nieuw zwaar vliegwiel. Dat betekent dat je weer van voor af aan moet beginnen. Dat frustreert vaak. Liever één ding goed dan tien dingen half.
If it was easy...
Dus als de mindset om succesvol te zijn, plannen te realiseren, doelstellingen te realiseren niet juist is afgesteld, dan ontbreekt het fundament om succesvol te kunnen zijn. Als je succes in handen legt van spreadsheetmanagement in plaats van attitude, wees dan voorbereid op teleurstelling.
Dat geldt natuurlijk ook voor mezelf. Ik wil Soons Company en het Canvas Organisatiekracht samen met Jannet tot een waardevolle bijdrage voor jouw bedrijf maken. Vaak zal ik deze blog lezen om mezelf op te peppen, de pijn te doorleven, de mislukking als een leermoment te zien, te geloven in wat ik doe en te volharden om het realiseren. Daarom zul je me altijd met opgestroopte mouwen zien. Als Jannet en ik er zelf al niet in zou geloven waarom zouden anderen dat dan wel moeten doen?
Comments