Het Hart van OrganisatieKracht
- Ton

- 30 jul
- 4 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 2 aug
Een organisatie kan simpelweg worden omschreven als een samenwerkingsverband tussen mensen met een gemeenschappelijke doelstelling. In essentie een samenspel tussen: Zin, ziel en zakelijkheid.
In die context heeft het me altijd enorm gefascineerd waarom het ene bedrijf zo ogenschijnlijk soepel draait en het andere juist in mindere mate. Waar zit dat in? Waarom is het zo lastig om de volle potentie van het geheel te bereiken, ook al klopt alles op papier?
Dat zijn vragen die vrijwel elk bedrijf bezig houden. Zeker ook gezien de noodzaak van wendbaarheid in een dynamische wereld. Het simpele antwoord: Mensen zijn nu eenmaal geen processen. Het lange antwoord is wat complexer, toch raakt het voor een groot deel de kern van de zaak.
Wat we nastreven zou je als volgt kunnen samenvatten:
Een organisatie die werkt als een geoliede machine;
Mensen die vanuit intrinsieke samen willen, samen kunnen en er samen voor gaan;
Cultuur die mens en organisatie verbindt tot strijdmacht.

Succes zit nooit in de losse delen afzonderlijk maar altijd in de juiste samenstelling en verbinding. Om deze drie factoren succesvol te kunnen integreren, is het wijs ze eerst uit elkaar te halen. Je moet de afzonderlijke onderdelen in hun werking doorzien, anders kun je er nooit een soepel draaiend geheel van maken. Als je naar die afzonderlijke delen kijkt, dan zie je de verschillen in tempo, dynamiek en aansturing.
Organisatie
Dit volgt de route van zakelijkheid met rationele beheersingsmodellen. De wereld van maakbaarheid en schier onbetwistbare logica. Achtereenvolgens richten, inrichten en verrichten.
En toch, als die logica voor het geheel zou werken, dan zou de wereld er heel anders uit zien. Dan zou de worsteling die vrijwel elke organisatie in meer of minder mate heeft om snel, slim en soepel te draaien een stuk eenvoudiger zijn. Er blijkt meer nodig te zijn dan structuur alleen. De zakelijkheid kan niet zonder zingeving en bezieling. Ā Een zielloze missie zal zelden het hart van de organisatie laten sprankelen.
Mens
Mensen maken het verschil. Mensen zijn het belangrijkste kapitaal. Hier gaat het om begeleiden vanuit vertrouwen. Het verbinden van vakmanschap en toewijding met intrinsieke motivatie, met zelforganisatie en co-creatie, met een herkenbaar wij-gevoel: We kunnen het, we willen het en we gaan er samen voor. Binnen de zakelijke context natuurlijk. Want de missie is de belofte aan de klant en daarmee de opdracht aan jezelf en de organisatie.
Het gaat er dus om dat je weet welk type mensen je nodig hebt om de zakelijke doelstellingen te kunnen realiseren. Het is daarbij goed te beseffen dat de factor mens veel meer is dan kennis en kunde alleen.
Cultuur
Cultuur als verbindende factor tussen mens en organisatie. Zonder zakelijke richting geen doelbewuste beweging. Zonder intrinsieke motivatie en gemeenschappelijkheid geen effectieve executiekracht. De aansturing van cultuur ligt in heldere doelstellingen, weten wat je als organisatie wilt uitstralen, de voorbeeldfunctie, veiligheid, kwetsbaarheid en aandacht. Cultuur is er per definitie altijd. De vraag is dus of je een cultuur hebt die executiekracht versterkt of een cultuur die juist verlamt. De scheidslijn daartussen blijkt in de praktijk flinterdun en precair te zijn.
Cultuur is dus niet zomaar iets waar we 'iets mee moeten'. Voor het versterken van jouw organisatiekracht maakt ook cultuur het verschil. Alle reden om er serieuze aandacht aan te besteden.
Inspiring people, excellent results
De integratie van organisatie, mens en cultuur vraagt dus om een voortdurende fijnafstelling. Die is voor elke organisatie weer anders. De aandacht daarvoor mag ook niet verslappen. De drukte van alledag of de dynamiek van de omgeving zijn al snel verstorende factoren, die geruisloos leiden naar sluimerende onbalans. Dat gebeurt niet eens bewust en zeker niet opzettelijk. Dat maakt het zo lastig.
Zo had ik een prachtig interview met de directeur van een succesvol bedrijf. Hij vertelde me hoe men samen tot hun slogan 'inspiring people, excellent results' was gekomen en vooral hoe men dat samen tot leven had gebracht als leitmotiv.
'Dit', zo vervolgde hij, 'is zoveel meer dan alleen een motto. Dit is wat ons drijft, dit is waar we met zijn allen in geloven, dit is onze ziel. Visie, organisatie, mens, cultuur, klantgerichtheid en executiekracht zijn optimaal met elkaar in balans gebracht. Dat is een intensief continu proces. Maar het is alle moeite meer dan waard. Want als je mensen weet te inspireren dan zijn excellente resultaten geen doel op zich meer maar een logisch gevolg.'
Hij voegde nog een wezenlijke opmerking toe: 'Het draait niet alleen om geld, zelfs niet alleen om klanttevredenheid. Wij vinden het enorm belangrijk binnen de organisatie elkaar Ʃcht te kennen. Als je elkaar niet kent gaat dat ten koste van verbondenheid. In die verbondenheid zijn we uitermate serieus op het gebied van: Hoe we elkaar ondersteunen, hoe we de ander hebben geholpen, hoe we samen co-creƫren, hoe we er voor elkaar zijn, hoe het geheel groter is dan jezelf. Dat stadium wil je als organisatie bereiken.'
Dat is organisatiekracht op zijn best. Prachtig!
Inderdaad, met uitroepteken.




Opmerkingen